Saturday, September 14, 2013

New, new, new! Hijab 3 updated version!

Pe-yo!

Recently saya ada post gambar nikan?


so, seperti haeder kat atas, saya ada updated version of Hijab 3. Permintaan daripada senior saya di U, after she looked the original copy of Hijab 3. I took some time to think the theme but luckily i managed to get some inspiration and finished it before the end of this semester. 


nampak ada kucing! comei tak? Hehe. Actually, kucing ni kawan Hijab 3 (fasal kawan dia ni, i showed it later ok?) if you realise yg bench tu, from previous scene utk Hijab 1.



kan? Hehe. So, updated Hijab 3 x de colour version ke? Adalah! Kali ni saya sedia sekali dgn tutorial. Ok, firstly gambar raw x guna photoshop pon, saya lukis gune tgn. Saya tak ada bamboo or other draw deck yang student AD (art and design) gune. Saya gune pensil then furnish gune pen Unipin Fineline. Water and Fade proof. Pigment Ink. It comes in many sizes. Yg biase saya gune 0.1, 02 and 0.8. 

                                                

Then, bile dah siap lukis guna pen ni, padam2 mane yg nampak pencil mark tu... scanlah.  Bile dah siap scan, mesti nampak macam ada kesan kene scan rite? Ok, my friend ajar trick ni kat saya masa saya form 2. Ok dkat gambar, tekan right click, open with Microsoft office picture manager. Kat situ tekan edit picture, then tekan brightness and contrass. Pilihlah contrass yg sesuai n yg pnting jgn terang sgt. Ok? senang je kan? Tak pe kalau mcm keliru atau susah nk pilih skala yg sesuai. Takes practice and time. Bygkan saya yg belajar dari form 2 smpai sekarang ni dh nak masuk mid sem of my 2nd year kat U.

Alrite, bile dh siap, gmbar pun dh tak de kesan scan or what so ever, kite guna editorial picture. Haaa! Kat sini saya recomandkan anda gune Picmonkey (klik sini)

 

bile dh open web, tekan edit your photo. So, from raw picture mcm yg kat atas tu, u guys bole tukarkan die jadi mcm2 mane pun yg anda suke. Mcm updated Hijab 3 ni dari raw yg kat atas nun di atas sana, kalau korang add texture ia akan jadi macam ni. 


okey, siap texture. Lepas tu korang tgk mcm kosongkan. Hurm.... dkt situ ada mcm hurf T besar rite? tekan situ and korang korang boleh add text. x pun korang boleh tekan ikon maqic wand, tu utk add effects or tekan gmbar rama-rama utk add overlays. Overlays ni maknenyer sticker. macam saya punye saya add text 'La belle aurore', effect 'dusk' adn overlays 'doodley hearts'.


Rite? Fahamkan? So step seterusnyer saya buat macam ni. Kalau ada ape2 tak faham, boleh drop comment and saya akan balas. Thanks for reading :)




xx end xx





1 comment: